zondag 29 november 2009

Zonde

'Kortom vrouwenvoetbal... zonde van het gras,' zei de voetbalcommentator, terwijl de eindtune al klonk. Triomfantelijk keek hij naar de topvoetbalster en liep weg van de tafel. Zij kon nog net haar sterke rechterbeen strekken. De commentator viel. Zijn bloedneus veroorzaakte donkere vlekken op de groene vloerbedekking. 'Zonde van het tapijt,' zei ze en verliet met opgeheven hoofd de studio.

Dit korte verhaal stuurde ik in voor de wedstrijd van het literaire tijdschrift Op ruwe planken. Het thema was: 'Schrijf een verhaal met de lengte van een expresso. De schrijvers werden uitgedaagd tot het schrijven van een puntig verhaal dat op de lezer het effect heeft van een slok hete espresso. Het mocht maximaal 60 woorden bevatten. Uit maar liefst 320 inzendingen, werd mijn Expresso samen met nog twaalf anderen genomineerd. Tijdens het literaire festival De Wintertuin op 28 november in Nijmegen mochten alle genomineerden hun verhaal voorlezen.

De winnaar van de espressofictiewedstrijd werd Maja Wannet, met ‘Vooruitgang’. Het gaat als volgt.

Dus die robot stapt de kamer bij me binnen, loopt naar me toe, houdt een of ander moertje voor mijn neus en vraagt: “hoe heet zo’n ding nu ook es weer?”
Meer info op www.opruweplanken.nl


Geen opmerkingen: